Vad innebär utmaningen Fjällmaraton Sälen?

Det är populärt att springa och allt fler löpare anmäler sig idag till lopp med allt längre sträckor och tuffare utmaningar. För den som är nyfiken på att prova på ett fjällmaraton till 2015 vill vi vara med och hjälpa till på vägen. Därför erbjuder vi framöver kontinuerliga träningstips i en serie av inlägg. Tipsen kommer att vara riktade till dig som är nybörjare, men ändå nyfiken på att utmana dig själv vid Fjällmaraton Sälen. Idag kommer vi att försöka förklara vilken typ av utmaning du som deltagare står inför, när du funderar på att göra, eller redan gjort din anmälan till årets traillöparäventyr i härlig fjällmiljö – Fjällmaraton Sälen.

asfaltKupering
Fjällmaraton Sälen erbjuder två stycken banalternativ, 21 km eller 42 km. Den totala stigningen under loppet är ca 450 meter på 21 km-banan och 850 meter på 42 km-banan. För gemene man kan det vara svårt att uppskatta vad dessa siffror innebär, men för att vara ett lopp i fjällmiljö är det tämligen flacka fjäll i Sälen. När det gäller stigning fokuserar många nybörjare på uppförsbackar, men du får heller inte underskatta uppgiften att springa utför. Fjällmaraton Sälen avslutas, oavsett om du springer 21 km eller 42 km, med att ta sig utför slalombacken i Lindvallen. Även om det är en grusväg, som delvis slingrar sig nedför backen, är det brant och är för många löpare en tuff uppgift för de bromsande musklerna i framsida lår. I din träning under året bör du därför med jämna mellanrum leta upp en längre backe och försöka springa/jogga/gå såväl uppför som utför för att träna upp din styrka i benen.

stenigt partiUnderlag
Underlaget är tämligen lika fördelat oavsett om du väljer 21 km eller 42 km. Det är generellt sett väldigt varierat och du kommer under banan att få springa på asfaltsväg, grusväg, fint preparerad stig, spänger över myrar och stigar som delvis är extremt steniga.

Just de steniga stigarna är något som många nybörjare i loppet kan ha kämpigt med och det går naturligtvis att förbereda sig på genom att försöka förlägga några löppass innan loppet på steniga stigar i skogen. Efter några träningspass kommer du successivt att vänja dig och kunna springa allt mer avslappnat även i dessa partier.

spångHur lång tid tar det?
Under de två år vi har genomfört loppet har våra mest envisa kämpar använt mellan 6-7 timmar på 42 km-banan. Det betyder en genomsnittshastighet på 9-10 minuter per kilometer.

Herrsegraren Erik Anfält behövde 2014 endast 2 h 51 min för att springa runt 42 km-banan vilket kan ställas i relation till hans personbästa på en slät asfaltsmara på 2 h 28 min. I hans fall kan man alltså multiplicera sin tid med faktor 1,15. För den mindre spänstiga löparen än Erik tror vi snarare att siffran 1,25 kan vara lämplig att multiplicera med. Har du exempelvis sprungit Stockholm Marathon på 4 h kan du förvänta dig att du klarar Fjällmaraton Sälens 42 km på cirka 5h.

Energi längs banan
energistationerNär man skall utmana sig själv i ett lopp över en så här lång distans kommer en viktig för din prestationsförmåga vara att ständigt fylla på kroppen med energi och vätska under loppet. Vi försöker hjälpa dig så bra vi kan med detta och om du inte själv vill, så behöver du knappast bära med dig egen energi längs vägen. På 42 km-banan passerar du våra energistationer vid 9 tillfällen och på 21 km-banan vid 6 tillfällen. Det betyder att det sällan är mer än 4 km mellan stationerna. I vårt PM för loppet finns tydliga instruktioner om vilka stationer som erbjuder vad i form av kaffe, vatten, sportdryck, blåbärssoppa, bullar, bananer, saltgurka, salt, chips, smågodis, russin och druvsocker.

Utrustning
Fjällmaraton Sälen har inga specifika krav på utrustning som vi kontrollerar innan start. Däremot rekommenderar vi samtliga löpare att bära med sig en vindjacka under loppet. Väderförhållandena på fjället kan snabbt förändras och dimma och regn kan dra in. Temperaturen ligger oftast mellan 10-20 grader Celsius i Sälenfjällen under denna tid på året. En TUBE är också ett smidigt plagg att bära med sig om du skulle bli kall under loppet.

86038_1939Skor har hittills varit något alla våra deltagare har använt under loppet. Det allra bästa och vanligaste är nog att använda någon form av ”trailsko”. Det betyder att det ofta är en sula som har bra grepp och som du inte halkar med lika lätt på exempelvis hala spänger eller stenar.
Det viktigaste är ändå att du trivs i skon, är van att springa i den, och att den sitter skönt på din fot.

Vi hoppas denna första artikel inför loppet ger dig som nybörjare en inblick av vilka specifika krav Fjällmaraton Sälen ställer på dig som deltagare och en inspiration till en anmälan. Om du inte redan har sett den rekommenderar vi även en titt på vår film från årets upplaga av loppet. Ställ gärna frågor eller ge kommentarer på artikeln.

FMS Skidläger 8-11 januari 2015

År 2006 blev Anna-Karin Strömstedt 4:a på OS-stafetten i längdskidor i Turin efter att kört en rafflande sistasträcka för det svenska damlaget. År 2009 sadlade hon om och har sedan dess tillhört det mycket framgångsrika svenska skidskyttelandslaget. Från och med förra vintern har Anna-Karin ”lagt tävlingsskidorna på hyllan” och arbetar idag istället för att hjälpa motionsåkare med teknik- och träningsupplägg.

ak_rundNu har DU chansen att hänga med på vårt längdskidläger i Tandådalen i  januari med Anna-Karin som instruktör. Vi kommer att varva konditions- och teknikträning i underbar fjällmiljö med avkoppling på lyxiga Gattarstigen (länk). Skall du exempelvis åka Vasaloppet eller något annat långlopp i klassisk stil under året kommer det här lägret att kunna vara en perfekt uppstart på din skidsäsong eller bara fungera som en härlig inspirationshelg i vardagen.

Träningslägret är begränsat till endast 20 platser och först till kvarn gäller…

Läs mer om upplägget och anmälan på FMS Skidläger här.

 

 

Kallelse till upptaktsträff i Falun den 18 oktober

Hej!
Kul att se att det är så många  som vill delta i Konfirmation Sälen nästa sommar. :)
I pdf-filen som finns bifogad hittar ni kallelse till upptaktsträffen den 18 oktober i samband med Daladubbeln i Falun.
Vill ni veta vilka som är anmälda till lägret nästa sommar kan ni titta här: https://dinkurs.se/users/standard/client_list.asp?event_key=JySpPNWvCABpQAyC.
Känner ni någon kompis som vill vara med men som inte hann anmäla sig i tid finns fortfarande möjligheten att skicka ett mail till jakob.loof@malungsok.se.
Ha det bra! Vi ses i Falun den 18:e. :)

Uppstart för FMS löpargrupp Avesta

Du som bor i Avesta med omnejd har från och med nu möjlighet att delta i vår FMS löpargrupp. I samarbete med Lars-Åke ”Lalla” Dickfors startar vi nu upp regelbundna onsdagsträningar hela vägen fram till Fjällmaraton Sälen den 29 augusti 2015.

Lalla_hemsidaLalla har under många år arbetat som tränings- och rehabterapeut och har goda kunskaper i löpteknik. Genom hans yrkesroll har han fått lära sig att anpassa träningspass utifrån individens behov, vilket gör att du som deltagare i gruppen kan komma och delta utan särskilda förkunskaper.

Träningspassen kommer att utgå från Åsbo vid Dalahästen och varje pass beräknas hålla på i cirka 60 minuter. Som medlem i våra FMS löpargrupper kommer du få möjlighet att lära dig springa med rätt teknik och få inspiration till en mer högkvalitativ löpträning. Är du osäker på om löpargruppen är något för dig så kan du alltid komma på en kostnadsfri ”prova-på-träning”.

Som deltagare i gruppen behöver du inte delta vid Fjällmaraton Sälen, utan kan utnyttja gruppen som träning inför valfritt lopp eller bara för den goda hälsan och motionens skull.

Läs mer om FMS Löpargrupp Avesta här.

Anmäl dig här.

Lopargrupp_Logo_NEW

Kenneth Kajsajunti uppdaterar kartorna till Oringen

I den vackra Sälenfjällen har vi inte mindre än en ca 120 km² karta ritad av Kenneth Kajsajunti. Nedan kan ni se ett inslag på hur en dag på fjället kan se ut.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/gavledala/kenneth-uppdaterar-orienteringskartor-i-salenfjallen